Wednesday, 18 May 2011

Tukar paradigma cinta . .

Pernah tak anda mencintai seseorang dan tak boleh nak makan nak minum bila terkenangkan dia?  Maknanya rindu sangat. Rindu serindu-rindunya. Memang tak bole buat apa dah.  Rasanya, nak sangat jumpa dia. Rasanya hanya dia yang anda perlukan saat itu. Beri emas selonggok pun tak jadi apa. Pernah tak?
Saya percaya pernah. Masalahnya kalau orang tu pun sama macam kita, takpe. Kadang-kadang dia langsung tak tahu pun. Kita je syok sendiri. Kita yang terkenang-kenang,terbayang-bayang,cinta, kasih tapi dia haram tak tahu.
Haa... ni saya nak bagitahu ni. Dalam hayat kita paling tidak kita akan alami keadaan macam tu sekali. Bila? Biasanya pada alam keremajaan. Sebab itu orang kalau nak rosak bermula dari rosaknya alam  keremajaan dia. Kalau dah rosak tahap ni, biasanya berterusan hingga penyudah.kalau okey tahap ni selalunya okeylah dia.
Tapi tahu tak, ada juga orang yang alami keadaan ni berkali-kali. Laa... awat macam tu?
Ini yang pelik ni. Sejak dia kanak-kanak sampai dia dewasa asyik feeling,asyik rasa syok,asyik rasa cinta. Bukan dia tak dapat apa yang dia nak, tapi entah kenapa dia asyik syok gila. Ada je orang yang dia syokkan tu.
Kalau setakat cerita jatuh cinta syok gila pada usia remang ni bukan perkara aneh lagi. Aduhai, kenapa sampai macam tu pak cik,mak cik, datuk, datin? Tak molek bebenor orang tua jatuh cinta lagi. Kalau setakat cinta yang boleh dikawal, syok sendiri gitu, bolehlah tahan. Ini cinta yang cuba untuk direalitikan. Macam tak sedar diri cucu dah berderet. Kalau duda, janda tak apa juga, ni ada suami lagi, ada isteri lagi, anak-anak pun meremit, tak terjaga pulak tu. Tapi nak menggatal juga. Apalah.
Seorang lelaki, inilah yang akan menjatuhkannya. Dia okey, tapi dia digoda, dia dipikat, lama-lama hangus juga. Seorang wanita pun, inilah yang akan menjatuhkannya. Bagaimanapun dia jaga diri dia,  kalau hari-hari di umpan lama-lama termakan juga.sesebuah bangsa jadi lemah kalau rakyatnya asyik gila cinta. Orang yang tengah mabuk cinta ni mana ada fokus. Kalau dia jaga mesin, mesti ada yang tak kena. Hasilnya tentu ada yang terlepas pandang. Dia jaga mesin cetak contohnya, tentu ada yang rosak. Sebab dia tengok mesin yang dia nampak bukan mesin lagi, tapi orang yang dia syok sangat tu.
Seorang wanita yang saya kenali, terhiris jari sewaktu memotong timun sebab mendengar suara yang diminatinya di radio. Dan wanita ni pun dah jadi isteri, dah pun beranak-pinak. Macam ni, boleh cemerlang luar biasa ke? Musykil... musykil.
Eh, jomlah kita bercinta, tak kisahlah nak gila punya ke tak gila punya ke. Tapi kita cinta gila pulak pada benda lain takkan asyik cinta gila pada orang je. Cintalah pulak pada Allah, pada Nabi, pada kerjaya, pada ibu ayah, pada bangsa, pada negara, pada masyarakat, pada surau, pada masjid, pada buku.
Ni asyik orang, asyik orang, asyik orang...

No comments:

Post a Comment