Wednesday 18 May 2011

Usia yang terus merangkak . .

Dengan merangkaknya usia, bermmakana kita akan jumpa Ramadhan,Syawal dan seterusnya selari dengan panjangnya usia kita itu. Suka tak suka, anda akan berada dalam bulan berlapar dan berdahaga ni. Suka kena buat, tak suka pun kena buat. Jadi, lebih baik kita suka. Sebab buat semua benda dengan suka, semua benda jadi mudah. Buat semua benda dengan menyampah, semua benda jadi susah.
Ni nak cerita ni. Dalam salah satu Ramadhan yang saya tempuh, orang tua mampu tegakkan solat tarawih 20 rakaat maksimum, sedangkan orang muda langsung tak nampak batang hidung. Satu kali tu, saya berada dalam masjid Jamek. Bila disebut masjid Jamek ni,kira masjid yang besar dan luas lagi lebarlah. Boleh bayang?
Malam tu malam Ramadhan, macam selalu, masjid agak penuh. Saya berada di barisan paling hadapan, diapit oleh dua orang lelaki berbadan besar.  Dan saya berasa lemas di tengah-tengah. Sebabnya nak tahu? Dua orang ni pakai pewangi terlalulah kuat baunya. Saya jadi pening sebab pewangi tu bawa dua bau yang berbeza. Memang kedua-duanya wangi, tapi bila bercampur aduk begitu hidung boleh jadi perit, kepala rasa bingal dan rasa nak tumbang.
Seboleh mungkin saya cuba bertahan, maklum,sembahyang terawih baru bermula, takkan dah mengalah kot. Akhirnya, tak tahan... saya pun mengundur, tarik nafas segar di belakang dan kembali ke barisan yang sama, paling hujung. Hah, baru lega.
Orang bila guna pewangi apabila nak berasa tenang dan untuk berada dalam arus alpha. Tapi, janganlah wangi sangat. Peninglah.
Ini antara kesilapan orang masjid, orang surau. Mereka pergi ke masjid atau ke surau untuk berjemaah, tapi mengganggu solat orang ramai. Eh, tak mengganggu ke namanya, kalau pakai minyak wangi begitu punya banyak sampai mabuk semua orang. Yang paling menderita orang yang disebelah. Orang nilah yang paling menderita sebab minyak wangi dah bercampur dengan peluh dia orang - hmm.. memang tak tahan.
Percaya tak, ada orang tak mandi sebelum pergi kemasjid atau ke surau. Kalau kita kebetulan disebelah mereka, Ya Allah bau ‘badek’ (bahasa Jawa melambangkan busuknya orang tak mandi). Ini pun satu lagi yang boleh memabukkan. Yang tadi terlalu wangi, yang ni terlalu busuk. Ambillah jalan tengah,kalau tak nak mandi pun sebelum pergi ke masjid terutama untuk sembahyang yang lama dan panjang seperti solat tarawih tu, pakailah pewangi tapi jangalah banyak sangat. Ala kadarlah. Takkan tak boleh agak.
Apa pun, syabas kepada mereka yang hadir dalam program-program keagamaan, Cuma itulah nak pesan sikit, jangan pentingkan diri sendiri dan biarkan orang lain terdera. Nanti nak cari pahala terdapat dosa. Hidup perlu bijak, kalau tak bijak banyak perkara baik yang dibuat rupanya jadi pasal untuk melibas kita balik.
Yang hidup, yang membesar, yang mati semuanya lumrah, ynag pelik memang hidup, memang membesar tapi dah lama mati. Eh!

No comments:

Post a Comment